25 Kasım 2022 CUMA |
Resmî Gazete |
Sayı : 32024 |
TEBLİĞ |
||
Tarım ve Orman Bakanlığından: TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK
HİZMETLERİNE DESTEKLEME ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ (TEBLİĞ NO: 2022/34) BİRİNCİ BÖLÜM Başlangıç Hükümleri Amaç MADDE 1- (1) Bu Tebliğin amacı, tarımsal yayım ve
danışmanlık sisteminin çoğulcu, etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını
sağlamak üzere tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların desteklenmesidir. Kapsam MADDE 2- (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek tarım danışmanları ile kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye
başvuracak kişi ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi
kriterleri, desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler,
desteklemenin geri alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar ile cezai
sorumluluklara ilişkin usul ve esasları kapsar. Dayanak MADDE 3- (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488
sayılı Tarım Kanununun 9 uncu maddesi, 20/10/2022 tarihli ve 6243 sayılı
Cumhurbaşkanı Kararı ile yürürlüğe konulan 2022 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere ve 2023 Yılında Uygulanacak Sertifikalı Tohum Kullanım
Desteğine İlişkin Karar ile 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmelik hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır. Tanımlar MADDE 4- (1) Bu Tebliğde geçen; a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den alınan belgeyi, b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Etiketlenmiş ve tanımlanmış kovanlara
ait bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı, izlendiği ve
raporlandığı Bakanlık kayıt sistemini, c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını, ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel Müdürlüğünü, d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube Müdürlüklerini, e) Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığını, f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Bilgi
Sistemini, g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı olarak devamlı veya en
az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde tarımsal üretim yapan gerçek
ve tüzel kişileri, ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği ile oluşturulan ve
çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal desteklemelere
ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve buna bağlı kayıt
sistemlerini, h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2022 veya 2023 yılı üretim sezonu
bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den alınan belgeyi, ı) Hayvan kayıt sistemi: Hayvanların kimliklendirilerek kayıt altına
alındığı ve hareketlerinin izlendiği bilgisayar destekli, Bakanlık bünyesinde
oluşturulmuş veri tabanlarını, i) Hayvan pasaportu: Bakanlıkça belirlenen hayvana ait bilgileri içeren
il/ilçe müdürlüğü veya yetkilendirilmiş kurum veya kuruluş tarafından
düzenlenen imzalı belgeyi, j) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe müdürlüklerini, k) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde oluşturulan tarımsal yayım
ve danışmanlık il teknik komitesini, l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve üretici örgütlerini, m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde oluşturulan tarımsal
yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini, n) Organik tarım bilgi sistemi (OTBİS): Organik tarım yapan çiftçi,
arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin bulunduğu Bakanlıkça
oluşturulan veri tabanını, o) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına çalışmak suretiyle
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunan, Yönetmelikte
belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılan ve tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetleri ile ilgili yönergeye göre yetkilendirilen kişileri, ö) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre tarımsal danışmanlık hizmetini
yerine getirecek olan kişilere verilen tarım danışmanı sertifikasını, p) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu, r) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda faaliyet gösteren kooperatif
ve birlikleri, s) Su ürünleri kayıt sistemi: Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili
bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt altına alındığı ve destekleme
ödemelerinin uygulandığı, izlendiği, raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin
bir alt bileşeni olan kayıt sistemini, ş) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde
bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü
tarafından verilen belgeyi, t) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde, ziraat odalarında istihdam
edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına
çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış
kişileri, u) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları
ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal işletmelerin; tarımsal bilgi,
teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde
karşılanmasına yönelik olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri, ü) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini kullanarak, bitkisel ve/veya
hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için tarımsal faaliyet yapan veya
söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak işleme, depolama, muhafaza ve
pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan işletmeyi, v) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD): Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara, sunduğu tarımsal danışmanlık hizmeti için
ödenen desteği, y) Ücret hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve 4857 sayılı İş Kanununun 37
nci maddesi kapsamında düzenlenen pusulayı, z) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip, tarımsal amaçlı
kooperatifler, yetiştirici ve üretici birlikleri ile bunların üst
birliklerini, aa) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve 2006/11320 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Adres Kayıt Sistemi
Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri, bb) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren
kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten
tarımsal danışmanlık yetki belgesini, cc) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmeliği, çç) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964 sayılı Ziraat Odaları ve
Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş, çiftçilerin üye oldukları ve
yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını, ifade eder. İKİNCİ BÖLÜM Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel Hükümler Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler ve sorumlulukları MADDE 5- (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık
hizmeti alacak tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır: a) ÇKS’ye ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya örtü altı kayıt
sistemine ve/veya su ürünleri kayıt sistemine ve/veya arıcılık kayıt
sistemine ve/veya hayvan kayıt sistemine ve/veya OTBİS’e kayıtlı olmak. b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak: 1) Örtü altında en az iki dekar alanda üretim yapmak. 2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim yapmak. 3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya yarısından fazlası kuru
olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar, suluda en az elli dekar
alanda üretim yapmak. 4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan işletmelerde en az onu sağmal
olmak kaydıyla en az yirmi baş sığır, besi sığırcılığı yapan işletmelerde en
az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en az elli baş sığır ve küçükbaş
hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş hayvana sahip olmak. 5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip olmak. 6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak. 7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta üretiminde 5.000 adet, et
üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede yetiştiricilik yapmak. 8) Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5) ve (7) numaralı alt bentlerde
belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına sahip olmak. c) Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak gerçek kişiler tarımsal
danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır. (2) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili
yönerge kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler, inceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi
ve belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur. Tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden
yararlanacak kişi ve kuruluşlar, bunların sorumlulukları, hizmet verebileceği
il/ilçe sınırları MADDE 6- (1) Bu Tebliğ kapsamında Ek-8’de yer alan
tarım danışmanlarının sertifika bölümlerine uygun sertifikaya sahip serbest
tarım danışmanları ile tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve
üretici örgütleri tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden yararlanabilir. (2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların
sorumlulukları şunlardır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak tarımsal işletmeler ile sözleşme
imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet kabul edilmez. b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca paraflanır, son sayfa
imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır. c) Tarımsal danışmanlık hizmeti; Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım
ve danışmanlıkla ilgili yönergede yer alan hükümler doğrultusunda sunulur. ç) 2021 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal işletmelerin sözleşmeleri
31/12/2023 tarihini kapsaması halinde sözleşmeleri geçerli sayılır. Bu
Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra yapılacak sözleşmeler
1/1/2023-31/12/2023 tarihini kapsayacak şekilde düzenlenir. d) Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan TYDD’nin bu Tebliğde
belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına karar verilmesi durumunda,
TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba yatırılmak suretiyle iade edilir. e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve
belgeler ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur. f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin, mücbir sebeplerden dolayı
tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi durumunda, bu durum on beş gün
içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir. g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
tarım danışmanı, ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler, evlilik, boşanma,
kuruluştan emekli olma, eğitim durumu, tutukluluk hali, askerlik
yükümlülüğünü yerine getirme, sertifikanın geçici iptali veya sertifikanın
iptali, serbest tarım danışmanı yetki belgesi başvurusu yapma ve kamu
kurum/kuruluşlarında görev alma sebepleri dışında değiştirilemez. Bu
sebeplerden dolayı tarım danışmanının görevinden ayrılması halinde tarımsal
işletmeye Ek-8’deki tabloya göre hizmet verebilecek tarım danışmanı on beş
gün içinde ikame edilir ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler
ile Ek-2’de yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu
Tarımsal İşletmelere Ait İcmal on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne
gönderilir. Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde işlendikten sonra
bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta
içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bildirilir. ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki
tarım danışmanı; (g) bendinde belirtilen sebeplerden dolayı, bu Tebliğde
belirtilen on iki aylık hizmet sunumu içerisinde ölüm hali hariç
bir defadan fazla değiştirilemez. h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan tarım danışmanının
sertifika türü ve sertifika bölümü bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti
vereceği işletme tipi Ek-8’de yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika
Bölümleri tablosuna uygun olur. İl Teknik Komitesi kararı ile Akdeniz ve Ege
Bölgelerinde bitkisel üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan ziraat odası ve üretici örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya
sahip en az bir tarım danışmanı istihdam zorunluluğu getirilebilir. Bu
hükümler, 2021 yılı TYDD kapsamında kuruluşta istihdam edilen ve hâlihazırda
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan tarım danışmanları için uygulanmaz. ı) 2021 yılı TYDD kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş
ile tarım danışmanı arasında imzalanan hizmet sözleşmeleri 31/12/2023
tarihini kapsaması halinde sözleşmeleri geçerli olur. Tarımsal danışmanlık
hizmeti veren kuruluş ile tarım danışmanı arasında hizmet sözleşmelerinin
süresi yirmi dört aydan az olamaz. i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının bulunduğu ilde
ikamet etmek zorundadır. j) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve kuruluşlar; tarımsal
desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal işletmelere, men
edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz. k) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlarda tarım
danışmanlarının yıllık hizmet vereceği azami işletme sayıları tarımsal yayım
ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenmiş olup, birden fazla işletme
tipi olması durumunda, bu Tebliğ süresince işletme sayısı 60 olarak
belirlenmiştir. l) Bu Tebliğin uygulama süresince, kesinleşen Ek-2’de yer alan tarımsal
işletmelerde meydana gelen eksilmelerin % 20’yi geçmemesi koşulu ile tarımsal
yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen azami işletme sayısı
esas alınarak TYDD’ye konu olmayan diğer tarımsal işletmeler ile sözleşme
imzalanarak tarımsal danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler
TYDD’ye konu edilemez. (3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların hizmet
verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar aşağıdadır: a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları dâhilinde
yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetlerinde bulunabilirler. b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak bulundukları ilçe veya
hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları dâhilinde tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. c) Serbest tarım danışmanları sadece bulundukları il sınırları içerisinde
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler. Tarımsal danışmanlık hizmeti MADDE 7- (1) Kişi ve kuruluşun sunacağı tarımsal
danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar şunlardır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak serbest tarım danışmanları ile
kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Yönetmelik, bu
Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen
görevleri yerine getirir. İl teknik komitesi tarımsal yayım ve danışmanlık
ile ilgili yönergede belirlenen işletme kontrol sıklıklarını bu Tebliğin
uygulama süresince geçerli olmak üzere en fazla yüzde elli oranında
azaltabilir. b) Tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönerge kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan
tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir faaliyette bir defadan
az olmamak üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi toplantısı, çiftçi
inceleme gezisi düzenler. Danışmanın yıllık planında yer alacak bu
faaliyetler il/ilçe müdürlüğü koordinasyonunda gerçekleştirilir. Bu
faaliyetlerden tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri
faydalanabilir. Bu faaliyetler için düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin
izlenmesinde kullanılacak formlar Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin
konuları seçilirken il yayım programları dikkate alınır. c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım
danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanlarına Bakanlık
uygulamaları hakkında eğitim verebilir. ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık uygulamaları
hakkında çiftçileri bilgilendirir. d) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları tarımsal işletmelerce
üretilen tarımsal ürünlerin dijital ortamda pazarlanması amacıyla
Bakanlığımız tarafından yönetilen Dijital Tarım Pazarı (DİTAP) hakkında
çiftçileri bilgilendirir ve çiftçinin ürününü DİTAP üzerinden satması
konusunda yönlendirme yapar ve gerekli desteği sağlar. Tarımsal danışmanlık giderleri MADDE 8- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri
aşağıdaki kalemlerden oluşur: a) Personel giderleri. b) Büro giderleri. c) Malzeme giderleri. ç) Diğer giderler. d) Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen TYDD’nin tamamı sadece
tarım danışmanı ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri olarak
kullanılır, tarımsal danışmanlık faaliyetinin diğer giderleri kuruluş
kaynaklarından karşılanır. (2) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluş, hizmet
giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal işletmelerden Yönetmelik
hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir. Tarımsal işletmelerden
tahsil edilen bu ücret veya ödenen TYDD için tarımsal işletmeler adına
serbest meslek makbuzu veya fatura düzenlenir. Tarım danışmanlarının görevleri MADDE 9- (1) Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı
kapsamında yapacağı görevler şunlardır: a) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal
işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve
veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine
ulaştırmak. b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile birlikte, yörenin
ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama sistemlerini ve
alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, organik tarım-iyi tarım uygulamaları
gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım yöntemlerinin yaygınlaşmasını
sağlamak. c) Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı konusunda tarımsal
işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve özendirmek. ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip ederek bunlarla ilgili
bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak,
hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin
işletme ve arazi kontrollerini gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek. d) Bitki ve çevre sağlığının korunması konusunda işletmeleri
bilgilendirmek. Bitki koruma ürünleri uygulamaları yapmak ve yaptırmak. (2) Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık
hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı kapsamında yapacağı
görevler şunlardır: a) Bakanlığın görev alanına giren konularda, hizmet sunduğu tarımsal
işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili anket, gözlem ve
veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe müdürlüklerine
ulaştırmak. b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla ilgili bilgi vermek,
yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu
tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve hayvan
tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne bildirmek. c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim durumu, yeterli donanım ve
teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp veri girişinde bulunmak ve
hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye
yardımcı olmak. ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak
kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe müdürlüğüne bildirimde bulunmak,
konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon, karantina ve duyuru gibi idari ve fenni
tedbirlerin alınmasına yardımcı olmak, bu konuda alınan kararları uygulamak. d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili mevzuatın şartlarını sağlamak
kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen talimatla, hastalık teşhisi
için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve benzeri) uygulama çalışmalarında
bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil durumlarda (hayati tehlike
durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini yönlendirmek. e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti veren
tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde belirtilen görevlerden sorumludur. ÜÇÜNCÜ BÖLÜM Başvuru İşlemleri, Belgeler ve Ödeme Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile istenecek belgeler MADDE 10- (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan
sözleşmelerine istinaden 6 ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi ve
kuruluşlardan yetki belgesine sahip olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı
tarihten itibaren beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak
yapılan başvurular sonucu yetki belgesi alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ye
başvurabilir. (2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili
kişiler şunlardır: a) Ziraat odası başkanı. b) Birlik başkanı. c) Kooperatif başkanı. ç) Serbest tarım danışmanı. (3) Başvuru sırasında istenecek belgeler şunlardır: a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve Taahhütname. b) Tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen hükümler
doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı tarımsal
işletme sayısı tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen
sayılardan az olmamak üzere, Ek-2’de yer alan icmal. c) Her tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi. ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin SGK prim
borcu olmadığına dair ilgili kurumdan veya e-Devlet
kapısından alınan belge. d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi
geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumdan veya e-Devlet kapısından
alınan belge. e) Kuruluşlar adına başvuru yapmaya yetkili ziraat odası başkanı, birlik
başkanı ve kooperatif başkanı için başvuru yapabileceğine dair alınan yönetim
kurulu/yetkili kurul kararının onaylı sureti. f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin tipine göre, her
işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı: 1) ÇKS belgesi. 2) AKS belgesi. 3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi. 4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi. 5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin il/ilçe müdürlüğü onaylı
sureti. 6) Hayvan kayıt sisteminden alınan belge/liste. 7) OTBİS’e kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe müdürlüğünden alınan yazı. 8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için etlik veya yumurta tavukçuluğu
sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il veya ilçe
müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi. 9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi
Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama Alanlarında
Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında arazi
toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin yapılamadığı hallerde
il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini ihtiva eden belge. 10) Bilgi sisteminden temin edilebilen bilgi ve belgelerin istenmesine gerek
olmayıp, sistemden kontrol edilmesi yeterlidir. (4) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanına ait yerleşim yeri adresi, tarımsal danışmanlık hizmet bürolarının
bulunduğu ilde ikamet ettiğine dair TYDBİS'ten kontrol edilir. Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemleri MADDE 11- (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemlerine ilişkin usul ve esaslar şunlardır: a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve kuruluşlar, bu Tebliğin
yayımlanmasından itibaren on gün içinde, son başvurunun tatil gününe gelmesi
halinde takip eden ilk iş günü mesai bitimine kadar istenen belgeler ile
birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe
müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun
bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il
müdürlüğüne başvuru yapılır. b) Ek-4 ve Ek-6 İlçe İcmalleri ilçe müdürlüğünce, ilçe
müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce son başvuru tarihinden
itibaren on gün içerisinde TYDBİS'e kayıt edilir. Ek-4 ve Ek-6
İlçe İcmallerinin ilçe/il müdürlüğünce bilgi sistemine kayıt edilmesi
esnasında; tarımsal işletmelerle yapılan sözleşmeler ve Bakanlık kayıt sistemlerinden
alınan belgelerde (çks, aks ve benzeri) görülen bir eksiklik veya hata varsa,
icmallerin TYDBİS'e kayıt süresi boyunca gerekli düzeltmeler yapılır.
Sistemden alınan Ek-4 ve Ek-6 icmalleri bulundukları il/ilçe müdürlüklerinde
son başvuru tarihinden itibaren on gün sonra askıya çıkarılır. İcmaller beş
gün süreyle askıda bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa
bağlanır. Askı süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün
içerisinde il teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve
kabul edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7
icmalleri oluşturulur. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki
bilgiler doğru kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye
alınmaz ve herhangi bir hak doğurmaz. c) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve kuruluştan hizmet aldığı
takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza durumu, kuruluşa üyelik
durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile tarımsal danışmanlık
hizmetinin uyumu, tarım danışmanı sertifika türü, yetki belgesi tarihi,
sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il müdürlüğünün belirlediği bir
kuruluştan hizmet alır. Diğer kişi ve kuruluş, icmaller askıya çıkmadan önce
Ek-2’deki icmalde eksilen tarımsal işletmelerin yerine yeni tarımsal
işletmeler belirler. Bu tarımsal işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden
düzenlediği Ek-2’deki icmali TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne
sunar ve Ek-2’deki icmalde başka bir değişiklik yapılmaz. ç) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin resmî tatil gününe denk
gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme işlemi resmî tatili takip
eden ilk iş günü gerçekleştirilir. d) Başvuru bitiş tarihinden sonra Ek-4 ve Ek-6 İcmallerinin TYDBİS'e
kayıt edilmesi esnasında tarımsal işletmelerle yapılan sözleşmeler ve
Bakanlık kayıt sistemlerinden alınan belgelerde tespit edilen eksik ve
hataların düzeltilmesi neticesinde oluşan değişiklikler ile askı süresi
içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında
çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas
olamaz. e) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan, il/ilçe müdürlüklerinde
oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal
yayım ve danışmanlık ile ilgili yönerge kapsamında yapılan denetleme ve
inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan kınama
ve üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi bir nedenden dolayı
tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal işletmeler il/ilçe icmalinden
çıkartılır. g) Sistemden alınan kesinleşmiş il icmali Ek-5 itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içerisinde bilgi amaçlı Başkanlığa
gönderilir. (2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri yapılmadan önce; tarım
danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık
bazda icmalini gösteren belge, ücret hesap pusulası ve maaş dekontları,
teminat alınması ve ödeme icmallerinin Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki
şekilde gerçekleştirilir: a) 1/6/2023 tarihine kadar gönderilmesi gereken birinci dilim ödemeye
esas il icmali ile 15/11/2023 tarihine kadar gönderilmesi gereken ikinci
dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce; tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanının
sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini
gösteren belge, vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair belge, banka veya
diğer banka maaş dekontları ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına
düzenlenmiş ücret hesap pusulası TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe
müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi/kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır. b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar, ödenecek olan
toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka teminat mektubunu 10 uncu
maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili kişiler aracılığı ile 1/6/2023
tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder veya ödenecek olan toplam TYDD
tutarının %5’i kadar tutarı, il defterdarlığınca açılan hesaba yatırır. İl
müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat mektupları muhafazası için
defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kişi
ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır. c) Teminat mektuplarının toplam tutarı ödenecek olan toplam TYDD
tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat Bankası ve/veya diğer
bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu alınabilir. ç) Bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere 1/6/2023
tarihinden sonra birinci dilim ve 15/11/2023 tarihinden sonra
yapılacak olan ikinci dilim ödemesine ait Ek-4 ödeme icmali ilçe
müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün içinde, Ek-5 icmali il müdürlüğünden
Başkanlığa on gün içinde gönderilir. d) Geri ödemesi olan kişi ve kuruluşların icmalleri, geri ödeme işlemi
tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir. e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar; Yönetmelik, bu
Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen form
ve raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar ödeme icmalleri
düzenlenmez. f) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il icmalleri ödeme işlemleri yapılmak
üzere, ilgili birime gönderilir. g) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın bankaya aktarılmasını
müteakip Banka tarafından yapılır. Ödeme MADDE 12- (1) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlara,
tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen işletme
sayısının % 80’inin altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile bir tarım
danışmanı için 72.000 TL TYDD ödemesi yapılır. (2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve bunların şubeleri de dahil
olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en fazla beş tarım danışmanı için
TYDD ödemesi yapılır. (3) Kişi ve kuruluşa her bir tarım danışmanı için yıllık
72.000 TL TYDD, on iki aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak kaydıyla,
1/6/2023 tarihinden sonra 36.000 TL ve 15/11/2023
tarihinden sonra 36.000 TL olmak üzere iki dilim halinde Bakanlıkça
belirlenen tarihlerde ödenir. (4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre Bakanlıkça belirlenir. TYDD
ödemeleri 2023 yılı bütçesinden karşılanır. Başkanlık, iller
bazında TYDD desteği verilecek serbest tarım danışmanı ile kuruluşlardaki
tarım danışmanı sayısı ve öncelik kriterlerini belirlemeye yetkilidir. (5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve kuruluşlara on iki aylık hizmet
sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu durumdaki kişi ve kuruluşların
birinci dilim TYDD ödemesi on iki aylık hizmet sunumu sonuna ertelenir. (6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara 17 nci madde
kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi tamamlanana kadar TYDD ödemesi
yapılmaz. (7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için, yetki belgesinin
verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde faaliyet göstermeyen
kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz. DÖRDÜNCÜ BÖLÜM İl Teknik Komiteleri İl teknik komitelerinin görevleri MADDE 13- (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri
yürütür: a) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmet
sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet sunumundaki aksaklıkları
ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her türlü tedbir ve kararı alır. b) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmetleri kapsamında,
düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve
faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir. c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü tedbiri alır. ç) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal danışmanlık hizmet sunumu ve
TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek üzere gerek görürse, il
müdürlüklerinden koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü başkanlığında
oluşturulan denetleme komisyonunu görevlendirebilir. d) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar hakkında gerekli
idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve alınan kararların uygulanması
yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili mercilere girişimde bulunur. e) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den yararlandığı tespit edilen
kişi ve kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı
beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet
Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur. f) İl teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması sırasında ortaya
çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya yetkilidir. İl teknik
komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez Teknik Komitesi bünyesinde
Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin komisyonu tarafından değerlendirilir
ve kesin olarak karara bağlanır. Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler MADDE 14- (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
uygulamasının denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir.
Uygulamaya ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır. (2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin yanı sıra ilgili
mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir. (3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluşların, tarımsal işletme sahiplerinin, bilgilerinde gerçeğe aykırı
beyan veya verdikleri belgelerde sahte evrak tespit edilmesi halinde bunlar
hakkında ilgili Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur.
Ayrıca ilgili memurlar hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür.
Bakanlık, gelen münferit şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir. BEŞİNCİ BÖLÜM Desteklemeden Yararlanamayacaklar, Tarımsal Danışmanlık Hizmeti Verecek
Kişi ve Kuruluşların Denetlenmesi, Desteklemenin Geri Alınması, İdari Yaptırımlar ve Diğer Hükümler Desteklemeden yararlanamayacaklar MADDE 15- (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD
ödemesinden faydalanamaz: a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen nitelikleri taşımayan
tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti sunanlar. b) Ek-8’de yer alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun
sertifikaya sahip serbest tarım danışmanları, tarım danışmanı istihdam eden
ziraat odaları ve üretici örgütlerinden istenen belgelerle birlikte 10 ncu
maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde
başvurmayanlar. c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru yapan kişi ve kuruluşlardan
gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz edenler. ç) Kamu tüzel kişileri. d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere, tarımsal desteklemelerin
herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar. e) Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men edilen bir tarımsal
işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar. f) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili
yönerge kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet
sunumu süresince; Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen uyarma, kınama,
sertifikanın/yetki belgesinin geçici olarak alıkonulması, sertifikanın/yetki
belgesinin iptali cezalarından kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlar,
yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi iptali cezası hali hazırda devam
eden kişi ve kuruluşlar. g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen kuruluşun
ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği
tarihten sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka
kuruluşlar. ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı belgesine sahip olan kişiler
aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve sahip olduğu sertifika bölümünde
kendi işletmesi tarımsal danışmanlık hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme
için tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar. h) Sağlık raporu ve doğum izni alanlar hariç tarımsal işletmelere on iki
aydan daha az süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar. ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık hizmet sunumu süresince
birden fazla değiştiren kuruluşlar. i) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım danışmanının hizmet sunduğu
tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere, tarımsal yayım ve
danışmanlık ile ilgili yönergede belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin
altına düşen kuruluşlar. j) Tarım danışmanının, 8 inci maddenin birinci fıkrasının (d) bendi
hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve diğer banka maaş dekontu ile
kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret hesap pusulası ve
SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat mektubunu il/ilçe
müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kişi ve kuruluşlar. k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar. l) TYDD son başvuru tarihinden sonra Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
alan kişi ve kuruluşlar ile şube izni alanlar. m) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili
yönergede belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar. n) Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili
yönergede belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe
müdürlüğüne belirlenen süre içerisinde göndermeyen kişi ve kuruluşlar. Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların denetlenmesi MADDE 16- (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesine dair hususlar şunlardır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi
için ilde koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü, ilçede ilçe müdürü
başkanlığında üç kişilik bir denetleme komisyonu oluşturulur. Komisyonun
oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına sahip olan kişiler öncelikli
olmak üzere teknik personel görevlendirilir. b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları;
şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak denetimler hariç birinci
ve ikinci dilim ödeme işlemi gerçekleşmeden önce, bu Tebliğin
uygulama süresince altı ayda bir olmak üzere yılda en az iki defa denetler. c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşları,
Yönetmelik, bu Tebliğ ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergeye
göre denetleyerek denetim raporu düzenler. ç) İl müdürlüğünde koordinasyon ve tarımsal veriler şube müdürü
başkanlığında oluşturulan komisyon, il müdürü kararı ile ilçelerde de ayrıca
denetleme yapabilir. d) Komisyon veya komisyon tarafından görevlendirilecek ve en az iki
teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal
danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az % 25’i ile görüşme yapar
ve Ek-3 çiftçi görüşme formu düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında, hizmet alan
tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak suretiyle
tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyonu veya komisyon tarafından
görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan çiftçi
görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı % 20 ve üzerinde olduğunda ceza
işlemleri uygulanır. e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun denetlemesinde;
Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Formu ve
Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu
kullanılır. Bakanlık, bu form ve rapor üzerinde değişiklik yapmaya
yetkilidir. f) Denetlemeye ilişkin düzenlenen raporun bir sureti yetki belgesi sahibi
kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi/kuruluşun bulunduğu
ilçe müdürlüğünde arşivlenir. Denetim raporu olumsuz ise raporun bir sureti
de İl Müdürlüğüne gönderilir. g) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve
kuruluşların durumları il teknik komitesinde görüşülüp, Yönetmelik, bu Tebliğ
ve tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili yönergede belirtilen hususlar
dikkate alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu
maddesine göre yapılır. ğ) Gerekli görülmesi halinde Başkanlıkça da denetleme yapılır.
Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak düzenlenir. Raporun bir sureti
denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir sureti kişi ve kuruluşun bağlı
olduğu il müdürlüğünde diğeri ise Başkanlıkta arşivlenir. Bu denetlemeye
ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir. h) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi tamamlanamayan veya
denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan kişi ve kuruluşların
TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme süreci sonuçlanıncaya
kadar Başkanlıkça durdurulur. ı) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma bulunan kişi ve
kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur. Desteklemenin geri alınması ve teminatın iadesi MADDE 17- (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi
veya tamamı ödenmiş olan TYDD, 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi
hükümlerine göre geri alınır: a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların il/ilçe
müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça yapılacak inceleme ve
denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresince
Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama ve üstü ceza
alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi. b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi
ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı,
ölüm hali hariç olmak üzere tarımsal yayım ve danışmanlık ile ilgili
yönergede belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kişi ve
kuruluşlara bu tarım danışmanı için yapılan TYDD ödemesi. c) 15 inci maddede yer alan kişi ve kuruluşlara yapılan TYDD ödemesi. (2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş vergi borcu
olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte il
müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan tutar
kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa
ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması durumunda gerektiğinde
teminattan mahsup edilir. (3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanının bu
Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi içerisinde ölümü halinde,
ödenmiş olan TYDD geri alınmaz. (4) Bu Tebliğde belirlenen ilgili birimler, kendilerine ibraz edilen
belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları belgelerden sorumludur. Bu
yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız yere ödemeye neden olanlar ile
ödemelerden haksız yere yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibarıyla
gerçek dışı belge düzenleyen ve kullananlar hakkında gerekli idari işlemler
yapılarak hukuki ve cezai süreç başlatılır. (5) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri ödeme tarihinden itibaren 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanunun 51
inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları dikkate alınarak hesaplanan
kanuni faizi ile birlikte anılan Kanun hükümlerine göre geri alınır. Haksız
ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen
gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken
sorumlu tutulur. İdari yaptırımlar MADDE 18- (1) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız yere
TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden yararlanmak
üzere sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan
kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer kanuni işlemler yapılır. (2) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç olmak
üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak haksız yere TYDD ödemesinden
yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23 üncü maddesi uyarınca işlem
yapılır, alınan teminat mektubu veya il müdürlüğü adına açılmış olan hesapta
bulunan miktar Hazine adına irat kaydedilir. Diğer hükümler MADDE 19- (1) Bakanlık, doğal afet, salgın hastalık gibi
olağanüstü durumlarda bu Tebliğ kapsamında belirtilen hizmetlerin
yürütülmesine yönelik düzenleme yapmaya yetkilidir. Yürürlükten kaldırılan tebliğ MADDE 20- (1) 1/12/2020 tarihli ve 31321 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2020/35) yürürlükten
kaldırılmıştır. Yürürlük MADDE 21- (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe
girer. Yürütme MADDE 22- (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman
Bakanı yürütür. |